Wanneer is een autoband aan vervanging toe?

Bovenstaande vraag krijgen wij bij Profile Car- & Tyreservice in Middelharnis en Zierikzee met grote regelmaat van onze particuliere en zakelijke klanten. In dit artikel geven wij uitleg over wat wettelijk is toegestaan en vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid eigenlijk wenselijk is.

Wat moet de profieldiepte van een autoband zijn?

Voor de APK geldt dat de profieldiepte van een autoband minimaal 1.6 mm moet zijn. Maar let wel, dat is een wettelijk minimum en zegt niets over hoe veilig een band dan nog is. Bij hevige regenval of gladheid is een profilering van het loopvlak van circa 2.5 mm noodzakelijk om voldoende grip op het wegdek te houden. Als bandenexpert adviseren wij daar geen risico mee te nemen. Een APK goedgekeurde auto is in dit opzicht zeker nog geen garantie voor absolute veiligheid. Er zit een verschil tussen wat het wettelijk moet zijn en wat veiligheidshalve wenselijk is. Banden zijn qua wegligging en rijveiligheid zulke belangrijke onderdelen dat het niet verstandig is om daarop te bezuinigen.

Beschadigde autoband

Naast onvoldoende profieldiepte kan een band ook aan de binnen- of buitenzijde zodanig zijn beschadigd dat het gevaarlijk is. Als uw auto bij Profile Car- & Tyreservice in onderhoud is komt dat tijdens een grote of kleine beurt zeker aan het licht. Maar heeft u de indruk dat uw banden en/of velgen – bijvoorbeeld door contact met een stoeprand of ander obstakel – schade hebben opgelopen, dan is het natuurlijk zaak om direct bij ons langs te komen voor een extra inspectie. Wij checken dan of de velg of band inderdaad vernieuwd moet worden en als dat het geval is wordt uw auto ook meteen weer opnieuw door ons uitgelijnd. De stand van de wielen is dan meteen ook weer correct. Uw banden zullen daardoor mooi gelijkmatig afslijten en ook de besturing en wegligging zijn dan weer tiptop in orde.

Wanner seizoenbanden wisselen?

Maakt u gebruik van aparte zomer- en winterbanden? Ook dan is bovenstaande relevant. Vanwege de specifieke eigenschappen van dergelijke seizoenbanden is het tijdig omwisselen wel echt van belang. Ondanks de klimaatsverandering houden wij als stelregel dat de winterbanden er in oktober of november onder moeten en dat deze eind maart of begin april weer vervangen moeten worden door de zomerbanden. Een winterband is immers niet gemaakt voor het rijden bij hoge temperaturen en op een warm en droog wegdek. Daarentegen is een zomerband weer stukken minder geschikt voor winterse omstandigheden, zoals sneeuw, ijzel en lage temperaturen. Als alternatief voor het wisselen van zomer naar winterbanden zijn er ook goede vier seizoenen banden. Hierdoor hoef je niet elk seizoen de banden te wisselen. Echter de enige echte goede banden voor wisselende seizoenen zijn winterbanden in de wintermaanden en zomerbanden in de zomermaanden.

« Terug naar overzicht