Wat is beter, een band repareren of vulkaniseren?

De mate waarin een band beschadigd is en de plaats waar de beschadiging zich bevindt zijn bepalend voor het antwoord op bovenstaande vraag. De bandenspecialisten van Profile in Zierikzee en Middelharnis stellen daarom eerst een grondig onderzoek in naar de aard en omvang van de schade.

Eerst inspecteren dan pas repareren

Te vaak wordt er nogal lichtzinnig gedaan over de reparatie van een lekke band. Het idee dat onze bandenexperts er wel even van buitenaf een propje in schieten is dan ook misplaatst. Zonder een kapotte band van de velg te demonteren kun je immers nooit constateren in hoeverre een band blijvende schade heeft opgelopen. Bij zeer ernstige beschadigingen, wat bijvoorbeeld ook vaak voorkomt als er te lang op een lekke band is doorgereden, is repareren of vulkaniseren soms niet eens meer een optie. In dat geval moet de kapotte band vervangen worden door een nieuwe of tweedehands band. In zijn algemeenheid geldt dus de regel: Eerst inspecteren, daarna pas repareren!

Reparatie van binnenuit

Als na demontage blijkt dat een lekke band prima te repareren is, dan gebeurt dat altijd vanuit de binnenkant. De bandenspecialisten van Profile in Middelharnis en Zierikzee gebruiken hiervoor een minicombi. Dat is een soort parapluutje dat vanuit de binnenzijde op de plaats van de lekkage wordt ingebracht. Dit is de meest betrouwbare en veilige manier om een lekke band te repareren. Een dergelijke reparatie is echter alleen mogelijk bij een lekkage in het loopvlak en niet als er een gat of scheur in de wang of schouder van een band zit. De band is in dat geval te ernstig verzwakt en daardoor is de kans op een klapband levensgroot aanwezig. Zo’n band moet vanwege de veiligheid direct vervangen worden.

Vulkanisatie is vakwerk

Als er sprake is van grote inrijdingen of beschadigingen, dan is vulkanisatie de enige reparatie die mogelijk is. De beschadiging wordt over een ruim oppervlak uitgefreesd, zodat een komvormig gat ontstaat. Deze freesplek wordt opgevuld met warm rubber (plusminus 85 graden). Vervolgens wordt de reparatieplek onder druk gezet om bij een temperatuur van circa 130 graden in enkele uren uit te vulkaniseren. Het aangebrachte rubber vormt als het ware één homogeen geheel met de rest van de band. Om de band ook van binnenuit zijn oorspronkelijke stevigheid te geven, wordt ter hoogte van de vulkanisatie aan de binnenkant een speciale pleister gevulkaniseerd. Tot slot wordt de vulkanisatie aan de buitenzijde mooi egaal bijgewerkt, zodat er van de oorspronkelijke beschadiging niets meer te zien is. Dit vereist een stukje vakmanschap dat je met een gerust hart aan onze bandenspecialisten over kunt laten.

« Terug naar overzicht