Wat is het verschil tussen balanceren en wieluitlijning?

Wat is het verschil tussen balanceren en wieluitlijning?

De bandenspecialisten bij Profile Zierikzee en Middelharnis merken in de dagelijkse praktijk vaak dat klanten denken dat het balanceren van de wielen van hun auto hetzelfde is als wieluitlijning. Dit zijn echter twee verschillende dingen en wij leggen in dit artikel graag uit waar hem het verschil precies in zit.

Transparante serviceafspraken

Bij Profile Car & Tyreservice houden wij het graag zo simpel mogelijk. Wij hebben daarom nooit de intentie om van onze klanten automonteurs of bandenspecialisten te maken. Dat zijn wij immers zelf en daarin willen wij onze klanten juist volledig ontzorgen. Wel vinden wij het belangrijk dat je precies weet wat wij aan je auto doen en wat de werkzaamheden die je op de factuur aantreft inhouden. Dat is de transparantie die wij bij Profile in Zierikzee en Middelharnis hoog in het vaandel hebben staan.

Trilt je stuur of hoofdsteun? Zo herken je onbalans aan je banden!

Als het stuur van je auto bij een bepaalde snelheid gaat trillen duidt dat in de meeste gevallen op een onbalans in de voorwielen. Deze onbalans is vaak op een bepaalde snelheid – bijvoorbeeld tussen de 100 en 120 km/h – het beste voelbaar. Rijd je harder of juist zachter dan kan dat trillen in het stuur volledig weg of aanzienlijk minder zijn. Dit probleem is redelijk eenvoudig op te lossen door je autowielen opnieuw uit te laten balanceren. Wanneer niet je stuur, maar de stoel of je hoofdsteun trilt ligt het probleem bij ongebalanceerde achterwielen. De plaats waarop je de trilling voelt vertelt je dus iets over waar het probleem zich bevindt. Deze informatie kun je het doorgeven wanneer je een afspraak maakt bij één van onze vestigingen.

Onbalans laten controleren door Profile

Bij Profile in Zierikzee en Middelharnis hebben wij daar de meest moderne apparatuur voor beschikbaar. Het is mogelijk om de wielen zonder demontage, dus aan de auto te balanceren, maar meestal kiezen wij ervoor om de wielen te demonteren. Onze bandenexperts kunnen dan zowel de velg als de band zorgvuldig inspecteren. Een onbalans kan bijvoorbeeld ook veroorzaakt worden door een beschadigde velg, een oneffenheid in het loopvlak van de band, aangekoekt (opgedroogd) vuil aan de binnenzijde van de velg of beschadigde of losgeraakte (verloren) balanceergewichtjes op de velgrand. Wij gaan de wielen dus nooit balanceren als er niet eerst zo’n grondige inspectie van de velgen en banden heeft plaatsgevonden. Veruit in de meeste gevallen worden de wielen na het vervangen van de autobanden gebalanceerd en daarna pas weer als de banden versleten zijn. Mocht dat tussentijds nodig zijn, dan is één van de hierboven genoemde zaken aan de hand.

Kleine moeite, groot plezier! Hoe werkt banden laten balanceren?

Bij het balanceren worden de autowielen op een balanceerapparaat gecentreerd opgespannen. Daarna wordt het wiel machinaal aan het draaien gebracht en tijdens het draaien wordt een eventuele onbalans geregistreerd. Deze meting geeft aan waar de onbalans zich bevindt en hoe dat via balanceergewichtjes – die op de velg geplakt of geklemd worden – opgeheven/gecompenseerd kan worden. Dit is kort gezegd wat balanceren inhoudt. Het controleren of er een onbalans in de autowielen zit, waar de onbalans zich bevindt en hoe dat met contragewichtjes kan worden opgeheven. Bij het vervangen van autobanden of velgen is balanceren sowieso altijd noodzakelijk en er kunnen dus redenen zijn waarom dit ook tussentijds nodig is. De kosten voor balanceren zijn te overzien en wielen die goed in balans zijn dragen in hoge mate bij aan een prettige besturing en goede wegligging van je auto.

Wieluitlijning, wanneer is dat nodig?

Het opnieuw laten uitlijnen van de wielen van de auto is noodzakelijk als blijkt dat één of meerdere banden scheef afslijten, als je auto scheeftrekt tijdens het rijden of als het stuur in de rechtuit-stand iets gedraaid staat. Ook in dit geval zullen onze uitlijnspecialisten de wielen, wielophanging en stuurinrichting technisch inspecteren. Pas als blijkt dat er geen mankementen zijn of als deze zijn gerepareerd heeft het zin om de wieluitlijning te controleren en te corrigeren. De wielen staan na het uitlijnen weer precies in het goede spoor. Ook dit zal een positief effect hebben op de besturing, wegligging en rijcomfort. Voor wieluitlijning dien je altijd vooraf een afspraak te maken bij Profile in Zierikzee of Middelharnis. Bij het maken van een afspraak kunnen wij ook in dit geval meteen de kosten aan je doorgeven. Dit geldt uiteraard niet voor het verhelpen van de mankementen die tijdens het uitlijnen eventueel aan het licht komen. Maar mocht dat aan de orde zijn, dan ontvang je ook hiervoor van ons een kostenindicatie. Dat voorkomt onaangename verrassingen achteraf.

De voordelen van goede wieluitlijning

  • Je banden gaan veel langer mee
  • De wegligging en besturing is optimaal
  • Het rijcomfort en de rijveiligheid is gewaarborgd
  • Je auto gebruikt minder brandstof

Wil je meer informatie over balanceren en/of wieluitlijning of wil je direct een afspraak maken? Neem dan contact met ons op.

Bekijk onze andere blogs

Nieuws

Banden sipen: wat is het en wat zijn de voordelen?

Lees meer

Nieuws

Profile pechhulpservice biedt uitkomst voor zakelijke klanten

Lees meer

Nieuws

Landbouwbanden (de)monteren is een vak apart

Lees meer

Nieuws

Het meest complete autobedrijf in Zeeland

Lees meer

Nieuws

Rijden op winterbanden in de zomer: een slecht idee!

Lees meer

Nieuws

Bij Profile krijgt je auto voor de vakantie extra aandacht

Lees meer

Blijf op de hoogte!

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, unieke acties en aanbiedingen.